Intressant hur medvetenhet om sina egna konsekvenser skambeläggs av flygindustrins branschorganisation IATA (Artikel i Ny Teknik) och hur man medvetet försöker förstärka skambelägga den vägande grupp av resenärer som faktiskt är lite medvetna om konsekvenserna av sina val med uppenbart syfte att de skall falla tillbaka i “normen”, sluta tänka och åter sätta sig i flygstolen. Skam är ett bra sätt att få folk att hålla inne, att inte samtal om saker, att inte ge efter för medvetenhet utan i stället följa strömmen.

Mammon

Vi ser hur minskad skam kring mens hos Indiska flickor skapa möjlighet till dialog med andra gör att man också lär sig att hantera sin mens och kan fortsätta i skolan - flickor slipper att avbryta sin utbildning när puberteten börjar. Detta visar också vilken makt skammen har och har haft.

Via #meetoo har vi sett vad som tidigare dolts bakom skam och vi kan se vilken makt skam haft över halva befolkningen i västvärlden. Skammen över det som inträffat gör att man inte vill prata om det och samhället slipper en öppen och besvärlig dialog om hur den andra halvan beter sig mot den första. Skammens makt är stor.

Skam är en intressant social mekanism som, när jag tänker på det, jag inte vet så mycket om. Undrar vad den haft för funktion för evolutionen?

Men genom att spela på den kan makt åstadkomma att stora grupper i samhället inte vågar vara ärliga i olika sammanhang. Tänker man efter inser man att det är ett farligt maktverktyg som kan påverka samhället stort och väl etablerat blir ett självspelande piano.

När marknadskrafter försöker skambelägga miljömedvetenhet eller på annat sätt minskad tro på Mammon som den enda guden är det ett problem. Man spelar med människans känslor på ett otillbörligt sätt. Detta får inte hända. Att vara medveten får aldrig skambeläggas. Den som är medveten och gör medvetna val i livet kommer också att minska strömmens makt och därmed göra en liten revolt från Mammons grepp. Vi måste uppmuntra detta och stå upp för varandra eftersom den enda som tjänar på att vi inte tänker är den anonyma ständigt närvarande Marknaden som slipper ta tag i sina synder och förändra det som måste förändras.

Musikindustrin fick sig en omgång när MP3 och internet kom, jag tror inte dom har hämtat sig ännu. Flyget och transportsektorn har samma stålbad framför sig. Jag hoppas dom är mer kreativa än att skambelägga framöver. Miljöomställningen innebär en fantastisk möjlighet för den som vågar vara innovativ och ett stort hot för den som inte vill förändras. Hur vore det om SAS började med medelstora segelbåtar för intressant och bekväm passage över Atlanten som komplement i stället för att bara hålla fast vid en gammal affärsidé?